(31 vers, előttük magyarázat, utána tudós elemzés). E műve zárja le ifjúságát, fogadalmat tesz, úgy ír majd Beatricéről, mint eddig senki nem írt nőről. E fogadalmából születik Isteni színjáték c. műve (1307-1320). Eredeti címe: Komédia. Műfaja nehezen meghatározható: epikus keretbe foglalt lírai, filozófiai költemény (a drámai elemek is hangsúlyt kapnak). A mű a középkor enciklopédiája. A tudós beledolgozza művébe az akkori kultúra egész birodalmát, mindezt egyéni élményévé alakítva, egységes világképpé alakítva. Témája a lírai én túlvilági utazása. A szerző egy vízió keretében bejárja a keresztény vallás túlvilági tartományait. Bemutat egy allegorikus utat, miképp tisztulhat meg az emberi lélek a bűneitől.
Szerkezet: határozott rend, három nagy egység (P.P.P.), részenként 33 ének+bevezetés. Tartományok: 3*3rész.
A túlvilági tájakat a 13. és 14. Századi. Itália s a történelem emlékezetes szereplői népesítik be. A pokolban és a purgatóriumban, pl. Vergilius kalauzolja a szerzőt. A mennyben ezt a szerepet Beatrice veszi át.
Pokol: borzalmak, kínok. Eléismeri a büntetés jogosságát, Isten bölcsességét, de mégis olykor mély részvétet, szánalmat, megdöbbentést kelt szívében a sokfajta szenvedés látványa.
Rangsorolja a bűnöket (a bűnök hierarchiája). Minél súlyosabb vétek -- annál mélyebben. Bugyrok.
François Villon (1431-1463) a középkor alkonyának legnagyobb francia költője. Bár a 15. század. Európa szerte a reneszánsz világkora volt, Villon egész költészetét, zaklatott élete ellenére is, mély vallásossága, halálfélelme, a pokoltól való rettegése, őszinte bűnbánata és az isteni könyörületben való reménykedése a középkorhoz kapcsolja. Életéről csak keveset tudunk.
Korán elárvul -- nagybátyja, Guiloumme de Villon veszi pártfogásba (felveszi nevét)--egyetem--magiszter 1452-- az országban: éhség, pestis--féktelen pazarlás és iszonyú nyomor-- romlás: az egyházban is--Sorbonne: diákmegmozdulások--1455 menekül, bujdosik (Kis Testamentum-végrendelkezés ürügyén mond véleményt)--1456-belekeveredik egy rablási ügybe--5 évig bolyong--a Coqillard rablóbanda tagja--1461-börtön--hazatér Nagy Testamentum--verekedésbe keveredik--száműzik--eltűnik.
Villon pesszimizmusa nem világfájdalom, műveiből a korszellemről kapunk képet. Tudja, az élet hiábavalóság, ostoba tánc, amelynek a halál vet véget. A haláltánc motívuma ebből a gondolatból táplálkozik (dance macabre). Az anarchia ellenére Villon költészetét nem a halálvágy, hanem az élet szeretete hatja át.
Nagy Testamentum: Lírai önéletrajz, elmélkedésgyűjtemény.
173 8-soros strófa, ezek közé 15 ballada és néhány egyéb költemény. A halál fenyegető közelségében tekinti végig életét, készít számvetést. A műben nagy ellentétek feszülnek: életöröm <-> haláltudat, züllött élet <-> vallásos áhítat. Villont elsősorban a halál, az élet gyors elmúlásának a tudata szomorítja el. Figyelmeztet: a földi dolgok múlandóak. Balladáiban elsiratja a múlt idők szerelmeit, szépségeit.
A Jó tanítás balladája rossz életűeknek c. ballada a Nagy Test. egy betérje. Témája: semmiféle jó tanítással nem váltható meg a világ.
A Záróballadában Villon halottként jelenik meg, már lezárta "testamentuma" lapjait. Az Ajánlásban a bor és szerelem motívuma úgy szerepel (ironikus módon), mintha életének legfőbb tartalma ez lenne. Villonban azonban nem aludt ki soha a megtisztulás iránti vágy.
A meghökkentő ironikus őszinteség, a valóságot megszépítő hazugságokkal szembeforduló tisztaság, mindenféle képmutatás megtagadása Villon legfőbb erénye. Művészete feltárja a középkor kétarcúságát, ellentmondásosságát.
Villon az egyik kedvencem, főleg Faludy átköltésében élvezem nagyon, olyan szabad szájú :)
VálaszTörlésDante poklában viszont idegesített hogy a legkisebb bűn elkövetésével is a pokolban végzed :S sőt a pokol tornácán az újszülöttek és pogányok sorakoznak. Túl keresztény felfogás. Hiába, középkor...